Kriterier
Pulje til borgerinitiativer fra Landsbylaugene støtter op om en tidlig indsats overfor konkrete problemstillinger og projektforslag fra landsbylaugene. For at opnå støtte fra puljen skal følgende kriterier opfyldes i perioden 2022 – 2026:
1. Landsbylaugene er projektholder på projekter, der modtager støtte fra puljen. Der kan også være tale om en ad hoc-gruppe under Landsbylauget, en selvstændig projekt-driftsenhed stiftet af Landsbylauget eller lignende forpligtende projekt-partnerskab.
2. Projekter skal indgå i den lokale udviklingsplan
3. Projekterne skal have minimum 40 procent egenfinansiering i form af frivillig arbejdskraft afregnet med 100 kr./time eller kontakt egenbetaling. Frivillige timer afregnes med max. 20 % til projektledelse og projektplanlægning, mens de resterende timer udføres som normal praktisk arbejde og træder i stedet for arbejdskraft, der kan købes. (Kilde: Vejledning til projekter med LAG og FLAG tilskud)
4. Projekterne skal målrettes mindst 2 af følgende udviklingstemaer:
a. Unge og uddannelse
b. Turisme
c. Styrket erhvervsindsats
d. Øget social sammenhængskraft
e. Øget bosætning
f. Natur
g. Fødevarer
h. Bæredygtighed med afsæt i de 17 verdensmål.
5. Der ydes ikke støtte til drift.
6. Der yders ikke støtte til afholdelse af arrangementer eller events, men gerne konceptudvikling.
Kriterier for Landsbyforum
Projekterne går på tværs af flere landsbylaug
Projekterne har som primære formål at skabe udvikling i landbylaugene
Projekterne kan ikke være anlæg, da disse skal forankres i landsbylaugene
Projekterne skal målrettes mindst 2 af udviklingstemaerne under pkt. 4 ved kriterier for
landsbylaugene
Ansøgning og frister:
Landsbylaugene kan sende skriftlige ansøgninger til ”Pulje til borgerinitiativer fra Landsbylaugene” en måned forud for hvert møde i Udvalget for Bæredygtighed og Landdistrikter, hvor hele udvalget er samlet, dvs. 4 gange pr. år.
Ansøgningerne skal indeholde:
1. Projektbeskrivelse
2. Budget
3. Redegørelse for medfinansiering
4. Ved udgifter over 10.000 kr. (ekskl. moms) skal der sammen med ansøgningen indsendes to sammenlignelige tilbud eller priser fundet på internettet.
Udbetalingsprocedurer og formalia:
Ved tilsagn fra udvalgets udviklingspulje modtager ansøger en kvittering, der angiver
udbetalingsprocedurer og formalia. Udbetaling af tilsagnet kan først finde sted, når alle
tilladelser, godkendelser samt dokumentation for, at finansieringen af projektet er på plads, er
indsendt til Sekretariat for landdistrikter.
Projektet skal være igangsat indenfor 2 år, men opnår projektet ikke 100 % finansiering eller
tilladelser indenfor 2 år frafalder tilsagnet.
Senest 2 måneder efter afslutning af projektet, indsendes en rapport med regnskab og
evaluering.
Spørgsmål: Connie M. Skovbjerg, Landdistriktskoordinator, mail: cskb@sonderborg.dk